Jan 27, 2012

Tuhan Beri Apa yg Kita Perlu...Bukan Apa yg Kita Nak...

jejari n!cK at 12:03:00 PM
aksi: 
DUGAAN....

manusia mana yang hidupnya tak pernah di hinggapi dugaan..
manusia mana yang hatinya tak pernah rasa duka dengan ujian..

kadangkala...sesuatu yang kita nak sangat adalah paling payah nak dapat kan...kadang...Tuhan beri ape yang kita perlu....bukan ape yg kita nak...


dulu....dulu la..masa kecik-kecik...aku nak sangat jadik orang kaya(dulu aku org miskin kan..skrg pon miskin jugak)...aku pikir kalau jadik orang kaya....aku tak kena pikir masalah...boleh hidup senang lenang..goyang kaki goyang kepala..makan minum semua mak ayah yang tanggung ( pengaruh tibi)...almaklumla kecik-kecik tahu ape kan..semua yang dilihat pada pandangan kasar...tak de pon pikir secara halusssss~~budak-budak kan!! dan bila dah besar panjang...baru aku tahu...jadi kaya sebenarnya tak best...lagi banyak masalah...sape cakap orang kaya hidup dia best??

MAT LUTFI!!ehh cane mat lutfi jadik bahan neh!!agagagga

tak semua yang kita pandang senang tu semuanya senang...ade jugak payahnya...tak semua yang payah kekal jadik payah....mungkin boleh jadik mudah...

dulu-dulu...bila tengok mak ayah kawan-kawan belikan sesuatu untuk anak-anak diorang...rasa syahdu jugak la kan..sebab aku tahu aku tak kan dapat kalau aku menangis meraung-raung bergolek-golek tengah-tengah jalan raya sekali pon....kalau dapat pon..dapat satu tamparan maha hebat je...T.T  

dulu-dulu...bila nak mintak duit dengan mak ayah...mesti fikir sampai berjuta kali..sebab takut dengan arwah abah....kalau nak beli apa-apa...simpan duit sendiri..tak payah nak susahkan mak abah..balance duit pergi sekolah simpan dalam tabung...pergi balik sekolah jalan kaki...nak naik bas serba salah sebab rasanya jarak dari rumah ke sekolah tak de lah jauh sangat walaupon baju sekolah basah lencun jugak baru sampai ke sekolah....T.T

sekarang...baru aku paham...macam mana susahnya mak abah nak cari duit dulu...kalau oran cakap..dulu lain sekarang lain...aku rasa sama je..tak de yang lainnya...korang boleh rasa sendiri camna susah nak cari duit untuk diri sendiri...kalau dah berkeluarga..lagi perit rasanya...baru aku paham tak mudah nak dapatkan ape yang kita nak...baru aku tahu mana keperluan mana kehendak...

sekarang..baru aku tahu...ada baiknya mak abah ajar aku hidup susah...susah-susah dahulu...senang-senang kemudian...bila aku susah...aku boleh hadapi dengan tabah..bila aku senang...aku kena berjaga-jaga sebab bila-bila masa saja susah boleh menjengah...bagus juga aku punya abah yang bengis...sebab tak de lah aku terlalu manja untuk hadapi ujian...terkadang aku jatuh juga...tapi aku bangun semula..Even if you fall hard, you just have to stand up. Not for anybody else, but for yourself...

sekarang..baru aku dapat nilai...tak semua manusia boleh menghulurkan tangan di saat kita jatuh...kalau ada..sungguh bertuah...tak semua yang kita rasa...kita perlu luah pada manusia...sebab sejauh mana sangatlah manusia boleh membantu...Allah kan ada..luahkan pada DIA..DIA lebih Berkuasa..kalau nak menangis sepenuh hati sekali pon..menangislah pada DIA...berdoa...berdoa ialah meminta kepada allah..meminta dan meminta bukannya MEMAKSA Allah...=)

note:  senyum terkenang  telatah sendiri..kadang-kadang cepat melatah..kadang-kadang cepat goyah..melihat pada diri..melihat pada manusia lain..ada yang sibuk menjaga orang lain..hingga diri sendiri terabai sendiri...

1 budak comel gatal tangan:

Jue said...

Emmm setuju sgt..Allah bg apa yg kita perlu bukan pea yg kita nak..


hope kita jadi manusia yg lebih bersyukur..nice sharing..:-)

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea