May 20, 2011

Paracetamol(panadol) PALSU!!

jejari n!cK at 9:57:00 AM
aksi: 
Sekali pandang, pengguna memang sukar membezakan antara produk tulen dan tiruan...yup!! betoi 2..memang susah kan nak bezakan mane yg tulen mane yg palsu...melainkan manusia..bolehla kite tau die tulen ke palsu kan!!bahahha...haihh...tak habeh2 lagi manusia mencipta kepalsuan kan...hari 2 telur...neh plak ubat plak..neh haku trauma nak beli panadol neh...bijak sungguh la manusia skung neh..bijak tak bertempat..patotnye sape2 yg bijak gini neh kalau blaja pandai2 dulu dah bleh jadik doktor sebenanye...2la.mak ayah anta g skolah banyak main2...pfttt(terase plak)ahahha..macam2 pesen manusia betol..ubat pon nak dipalsukan..kalau tak bahayekan orang xpe..neh tentu2 minatang hape yg di campur dlm ramuan ubat palsu 2..memudaratkan manusia je...pasneh kene teliti betol2 la klu nk beli ubat kan...errr...errr..tapii...masalahnye boleh ke nak beza palsu ke tak?? adess..masalahhh..masalahh...hurmmmm~~ 

IPOH: Pengguna dinasihatkan berhati-hati berikutan muncul sindiket penipuan menggunakan tepung gandum dan serbuk pewarna untuk menghasilkan pil paracetamol palsu yang diedarkan meluas di pasaran. 

Pil ubat demam dan sakit kepala tiruan berkenaan dibimbangi mendatangkan mudarat kerana dicampur dengan kimia atau bahan pewarna yang masih belum dikenal pasti kandungannya. 

Penolong Pengarah Kanan Bahagian Penguat kuasa Farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Mazlan Ismail berkata, penemuan pil paracetamol palsu itu dikesan selepas pihaknya melakukan serbuan dan pemeriksaan mengejut di seluruh negara sejak awal bulan lalu. 

Menurutnya, pihak sindiket cuba memperdaya orang ramai dengan meniru sepenuhnya bentuk termasuk pembungkusan dan kotak produk pil paracetamol berkenaan. 

“Sekali pandang, pengguna memang sukar membezakan antara produk tulen dan tiruan namun pihak KKM mempunyai kaedah khas untuk mengenal pasti ubat-ubatan tiruan ini. 

“Memudahkan tugas apabila semua produk ubat-ubatan diwajibkan melekatkan pelekat keselamatan hologram Meditag KKM sebagai bukti ia diluluskan penjualan oleh KKM,” katanya. 

(sumber: harian metro(paracetamol tepung gandum

p/s: bile kecerdikan disalahgune...yg salah pon jadik betull~~~woowooT.T

5 budak comel gatal tangan:

Ujang9897 said...

tak mkn ubat..=)

amalkan produk kesihatan...

ubat tka bgus =)

n!cK said...

ekeke..mmg tak bagos..tapi kene makan bile perlu..weeehooo~~:P

cik hani said...

bahaya betoi laa...

ubat pun ada tiruann...

g hospital je la...

n!cK said...

huhuhu..betoi..baik g spital terus je..ehhehe

... said...

as salam..
statement ujang..patut ler dia tak center. tak makan ubat rupanya. tu yang wayar otak putus sana sini?

=p

apa daa..lidah manusia ni sensitif dengan sebarang jenis perasa. bahan pewarna, bila kena lidah, tada rasa apa sebab bahan pewarna tu bukan asid. tapi alkali . kalau ada bahan campuran tepung, lidah dah boleh 'tahu' tu tepung. terang2 dah bagitau tu tepung gandum kan..

melainkan pengguna yang terpedaya tu memang tak pandai merasa dengan betul guna lidah..

bila kecerdikan disalahguna..kita boleh buat duit. yeehaaa!!ops! ataghfirullah..

>_<

tengok virus dengan antivirus. adeh~

>_<

p/s: nak buat virus nama 'nik eima'. bila berjaya di install, otomatik ia cuba mengesan di mana dan siapa lagi dua orang kembar 'nik eima' kat alamanda tu. ahaha~

harap2 dapat trace fb mereka berdua~ kalau blogger, lagi bagus~
yeeaha!

XD

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea