May 24, 2011

nak tegur orang blh...tapi jangan sampai kecikkan hati orang...

jejari n!cK at 3:07:00 PM
aksi: 
assalamualaikum...ecewahh...macam ustazah plak aku rase hari nie..ekeke..sebab selame nie aku tulis entry tak de bagi salam kot..kire hari nie dalam sejarah la kan...ehehe...okes..aku nie sebenarnye bukan rajin sangat nak menaip..tapi memandangkan ada seseorang menanyekan diri ini mengape belog dibiarkan usang...haku jadi segan la plak..ade belog tapi dibiarkan sepi...memang nafsu nak menaip membuak2 tapi aku sekat nafsu 2 sebab aku malas..bahaha...kalau malas memang tak ke mana la kan...hik3...

oke..berbalik pade topik...hurmm...aku perhati sekarang nie..bila seseorang nak menegur kesalahan seseorang...main sedap mulut je cakap...itu ini..pok pet pok pet...tapi hakikatnye kadang kala orang yang menegur 2 pon adelah same...bukan tidak boleh menegur..tapi menegur ade carenye..jangan main redah je bhai...kite orang melayu ade adab bukan..pastu yang aku perasan kalau bab2 membuka aib orang..haihh..cepat benor...tak tercapai akalku...bila nak tegur..gunela ayat yg elok ckit..ini tak..habeh seme yg dalam kain luar kain dalam seluar luar seluar nak disebutnye...syok eh sebut menda2 g2??sorry 2 say..kadang2 aku tak suke jenis orang main ikut sedap mulut je nak tegur orang..2 dah kira dalam mase yang same anda memalukan makhluk itu..dan tak pasal2 timbul plak gaduh c2 cni..haihh..xsuke aku...memang aku rasa nak muntah hijau bila dok bercerita pok pet pok pet same aku pasal si anu...si ani..begitu begini...tapi dalam masa yg same diri sendiri pon tak betul pejalanannye..ibarat mengajar anak ketam jalan lurus..tapi ibunye sendiri jalan menyendeng...pikir-pikirkan...no body's perfect...kita sape utk menuding jari pada orang 2 orang nie..mind your own business..itu adelah lebih baik rasenye daripada duk mencari kesalahan orang...:)

p/s: bukan tidak boleh ditegur..tapi tegurlah dengan berhikmah...bila kite tegur cara baik..dah tegur kan..so lepas 2 up 2 them..yg penting kita dah tegur dan jalankan tugas kite..:)

10 budak comel gatal tangan:

emanthehalia said...

hehe len kali bagi salam tau. ok tak tegur camni? ;p

n!cK said...

orait2...haaa mcm nie la nk tegur..lemah gemalai..haha:P

Amni said...

setuju...=0 lain org lain cara kita nak tegur kan... ada yang perlu lemah lembut, ad ayang perlu ketuk, pukul... macam penagih dadah tu.. huhu.... hari tu ada jugak buat entri pasla ni...=)

Jue said...

betul tu..nie main sound jeak..bukan tegur gitu..tp penyebuk..sape dlm dunia nie tak ley terima nasihat kan..tapi biarla tegur dengan cara yg berhemah..jgn main sound jeak...kalau sendrik perfect lainla kan??huhuhu

Ujang9897 said...

tu la..ada blogger tu nama dia nik..

suka betul sibuk hal org lain.., dah la dia kekadang org gila...

tak suka kawan dgn dia..., kalau jmpa dia nk tumbuk jer rasa..


jgn bagitu dia k

sobri yaacob said...

btul stuju..org mmlyu dan ada adt..dlm bg tguran..jgn palai sembur je..:) he..he..

n!cK said...

amni: kan..gune kelembutan lebih2 lg yg nak di tegur 2 pompuan..hehe..:)

jue: tau xpe..xde manusia sempurne..:)

ujang: haa ye..gua tak gitau die ye..tinju kangg!!ahaha:P

sobri:2la..nak tegur ade carenye..:) bukan masing2 hnye tau mengutuk..sampai bile2 tak abeh klu dok pusing2 ngutuk kan..hehe:)

... said...

wa'alaikummussalam..
ok. pertama kali kawe bagi salam ni~

oh! ujang. kita geng~

nik, tadi berjaya menjejak kembar nik. tapi dia sorang je?. dah berjaya mengesan lokasi tempat tinggal.

oh! dah boleh hantar rombongan meminang ke ni?

pssst! jangan bagitau dia tau!
kalau kantoi, siap aaa..

=P

... said...

pakcik suka entri ni~
al maklum la..ingat mengingati kan..
maka pakcik dah klik reaction button tu. suka tak??

ajumohit said...

mmg betul nik...nk tegur org perlu ada caranya..tp bila dh ditergur tak berubah biaq pi la kan..mcm akak ni lah pernah kene tegur sbb masuk intenet je, tp tak berubah2 hehehe

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea