Jun 21, 2011

puding telur gula hangus kelate mari...=p

jejari n!cK at 9:31:00 PM
aksi: 
hye geng..=) 

saat aku menulis entry neh..air liur neh bagai nak menitis2 atas lappy aku..waahaha..tetibe saje aku terase nak makan PUDING TELUR buatan si IBU..air tangan beliau amatlah membuatkan haty pilu dan syahduu..tapi 2 seme hanye mimpi utk aku..sebab aku tau mak aku tak de kat cni..aku lah anak prantau..ayah dan ibuuuu...ayah dan ibuuu..itulahh..pemulaan kami..ecewahhh....nyanyi plak kau senahh!!bahahaha

okehhh!! disebabkan jarak memisahkan ibu dan aku..make aku kena buat sdrik PUDING TELUR 2!! ke mana jatuhnye kuah kalau tak ke nasik kan..bahahha..bajet puji diri sdrik masak sedap..aku pandai ke masak tapinye...tetttt!! haipp!! jgn pandangku sebelah mata..hanya kerna aku wanita...ngaaa~~okeh anak2..mari sediakan bahan2 utk buat PUDING TELUR GULA HANGUS~~
bahan-bahan ye cik kak cik abg:

Telur 8 biji
Susu Isian Pekat Manis 1 tin (510ml)
Gula Pasir 3 sudu besar
Tepung Kastard 2 sudu besarAir
1 cawan (lebih kurang 150~175ml)
Loyang bersaiz diameter 15~20cm(tau tak loyang 2 ape??xtau g tnye mak kau)

cara-caranye plak ye cik kak-cik kak:

1. Letak gula pasir dalam loyang dan panaskan loyang 2 dengan api sederhana kecil ye adik2 agar gula 2 cair. bila gula dah cair, lenggang-lenggangkan loyang (jgn kau plak lenggang ye) lenggang2 2 utk gula cair 2 rata menutupi permukaan dasar loyang. Tutup api apabila gula cair telah mula berwarna sedikit kekuningan. Ingat, jangan sampai warnanya jadik kuning atau perang 2 hangit namenye!! kang pahit plak puding kau 2..

2. Masukkan telur, air, tepung kastard, susu pekat manis ke dalam blender dan kisar sampai sebati. Lebih kurang 10 saat cukup la..lame2 kang xsiap plak puding kau 2..ngeh3

3. Tuang ramuan yang telah diblender ke dalam loyang yang telah dilapisi gula cair yang telah membeku/keras.

4. Masukkan loyang ke dalam pengukus ketika air kukusan telah mendidih. Kukuslah dengan api sederhana kecil sahaja. Kukus sehingga 45 minit.

5. Apabila telah masak, telangkup loyang ke pinggan leper.Lagi sedap kalau dihidangkan sejuk (simpan dalam fridge dululah).mmg mabeles la wehh!!nyahaha

p/s: selamat mencube dan selamat mjamu selera...hidup biar sedappp~~bahaha=)

3 budak comel gatal tangan:

al_hakim said...

hurm..awk buat dulu..nanti bgi sy rase ye..=P

n!cK said...

hakim: dah berkali2 buat..orait2..kang saye bg ye..keh3

feena said...

ermmm... dapnyer... br tgk pic je tu.. lom rase lg.. hikhik..

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea