Mar 30, 2011

poco-poco haram??

jejari n!cK at 10:02:00 AM
aksi: 
adess..kalau dulu2 kalau pegi kursus kat mane2 bila time riadah tuh mesty ade senaman poco2..mmg besh kot sebab macam santai je..yg pompuan dgn lemah gemalainye..yg lelaki plak ibarat nak terbelit kaki..nyahaha..kelakar sungguh!! mmg menyeronokkan..tapi xtau la plak poco-poco nie haram..dah lame pasal menda neh tapi masih diragui..dah lame dah tak wat poco-poco...kalau dulu dalam bilik pon aku buat..juz niat utk senaman..ngeee~~tapi hari neh khabarnye poco2 diharamkan!! alamakk!! ah sudahhh..tapi mase 2 aku tak tau kire ok la kan..sebab mengape poco2 neh diharamkan adelah kerana dikatakan tarian tersebut mempunyai  unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh..adess..serammm la plak..pas2 ade plak yg cakap rentak tariannye tuh ade kena mengena ngan bentuk salib..woowoo..


IPOH – Tarian poco-poco yang popular sebagai aktiviti riadah dalam kalangan suri rumah dan penjawat awam ketika menghadiri kursus dan majlis keraian telah diputuskan sebagai haram oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak baru-baru ini.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh.

Katanya, keputusan sebulat suara itu dicapai pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke-186 yang bersidang dari 24 hingga 26 Januari lalu.

“Kajian mendapati tarian yang sering diamalkan di Jamaica itu bercirikan agama Kristian. Oleh itu haram bagi orang Islam mengamalkannya,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam...

untuk maklumat lanjut..KLIK SINI...

p/s: adoyai..kadang2 kite maen hentam je kan tanpe usul periksa padahal menda tuh salah...tapi...bukan ke 2 bergantung pada niat?? tapi salah kot sbb meniru gaya agama lain..tak nak komen lelebih sbb neh melibatkan hukum islam..kang rosak plak iman..huuuu~~

2 budak comel gatal tangan:

Fir Ikhwan Affandi said...

sudah....saya pun selalu bt jgk masa di U dlu2. Selalu bt time2 riadah pagi or ada majlis sukan. Nsb baek la ms tu x tau, tarian ni haram. Tp skang ni masih rmai lg yg amalkan

n!cK said...

fir: huuu 2 la pasai..adess..dah tak tau nak wat cane..tapi neh da tau jgn wat2 tak tau plak sudahhh~~hahaha

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea