Mar 1, 2011

MAK!! NAK KAWEN!!

jejari n!cK at 12:40:00 PM
aksi: 
hik3..amat jeles tengok kawan2 sume dah nak kawen..woowoo...haku bile lagi??haip2..xcukup umo lagi haaaa..miahahaha...panggg!! gatai haaa...tak pela cik esah..lambat2 pon ok what..tapi tak dela sampai orang paggil ko AND**T*...tak nak...tak nak..huuuuu~~ alah...ape susah hatinye..ce tgk kat lua sane..rilex je tak kawen lagi...bukan tak nak kawen kan..cume tak sampai seru je lagi..ececeee..ko hengat kawen2 neh macam main masak2..oh tidak2...perkahwinan bukan satu mainan!!!hohoho.sape cakap senang kawen neh!! susah wooo...banyak tanggungjawabnye..sobbbsobb...nak kawen??meh cni bace dlu eh!!hahahha...

Persediaan melayari alam rumah tangga

SEBELUM membuat keputusan berumah tangga, setiap pasangan perlu menyelidiki dan menggariskan beberapa tugas yang perlu dipenuhi bagi menjamin kesejahteraan serta keharmonian rumah tangga agar terus subur.

Antara tanggungjawab yang perlu dipenuhi suami ke atas isteri dan anak-anak mereka termasuk:

1. Menyediakan tempat tinggal dan makanan kepada isteri dan anak.

2. Memberi nafkah batin termasuk bergaul dengan isteri secara baik.

3. Melindungi isteri dan anak-anak berkenaan dari segi keselamatan dan kesihatan mereka.

4. Melindungi maruah dan harta benda keluarga.

5. Membimbing isteri dengan ajaran Islam dalam mendapat keredaan Allah s.w.t

6. Mendidik anak-anak dan memastikan mereka mendapat pendidikan yang sempurna.

7. Menjadi penasihat dalam menyelesaikan masalah yang menimpa keluarga dan jiran tetangga.

Tugas dan tanggungjawab isteri juga penting bagi mengekalkan hubungan yang dibina. Antara peranan dan tanggungjawab isteri :

1. Isteri perlu menjaga kehormatan diri mereka terutama apabila suami tiada di rumah.

2. Patuh terhadap arahan suami selagi ia bukan arahan untuk melakukan maksiat.

3. Memberikan kasih sayang kepada suami dan anak-anak.

4. Menjaga kebersihan rumah dan kesihatan diri dan anak-anak.

5. Menyimpan rahsia pergaulan dengan suami.

6. Tidak meninggalkan rumah tanpa izin atau pengetahuan suami.

7. Berhias serta menjaga kesopanan buat tatapan suami dan tidak untuk orang lain khususnya apabila berada di khalayak ramai.

p/s: kepade yg akan berkahwin..tahniahh...heeee...=p

14 budak comel gatal tangan:

Finaz Jaafar said...

ish..de gk rs cm gatai nak kawen nih tapi takde duit..hihihi

anyway nanti tolong bole??view n komen byk2 kat http://www.1tube.my/video/1884/BLOGGER-IDOL-ANJURAN-TIAFAZUNIA-KINI-BERMULA
tq=)

Ujang9897 said...

=)

Bro Framestone said...

jom la Nick :)

n!cK said...

finaz: i'allah..:)

ujang: :P

bro: wow!! larikkk~~haha

nelly said...

So sweet !!
nice lorh .

Halimatun Sa'adiah said...

sy pon nk kawen jgak..
tp jodoh blom jmpe lg..
hahhah

n!cK said...

nelly: ahaha..sweet itu gule2...

halimatun: betol tuh!! pas2 lagik 1 dwet maseh xcukup!haha:P

SaYraH WonDerLanD said...

sapa la yang x nak kawen kan?Sarah pon nak!
hahahaa aipp! gatai gak ek? pang sat Sarah nie

n!cK said...

haip2..sarah jgn gataii!! hahaha..meh nak pang!!ahaha:P

b.U.tUgly said...

i dah follow u..free follow me back..tq..
http://beutyugly.blogspot.com
:)))

sharifahzakiah said...

aishhh gatai naaa :PP

nk kwen jugak ! muahaha

nur aisya humaira said...

nak kawin jugak!!..hak2

n!cK said...

b.u.ugly: :)

sharifah: gatai haaa..haha

aisya: meh kite kawen secare berjemaah..hahaha:P

emimch said...

sape nk kawen ngan sy???ahaha

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea