Mar 21, 2011

sebutan (pronounce) bahase kelantan yg betul..

jejari n!cK at 9:49:00 PM
aksi: 
miahahha..kalau petang tadi haku mengeluarkan entry bahasa kelantan..neh plak haku nak keluarkan pronounce / sebutan bahasa kelantan yang betol..haih memang susah la nak sebut kot..mesty korang herot merot mulut nak sebut kan..xpon mesty hade yang terngange2 nak sebut kan..hahaha.bahaye2..jgn pakse mulut anda utk sebut kalau tak boleh ye..sikit2 pon kire ok la 2..aku tak nak bertanggungjawab kalau jadi pape kat korang oke..mari belajaaa...

oke2..kalau orang kelantan..sebutannye mesty berakhir dgn "ey"..sebut btol2.."ey"

contoh perkataan:

* makan = makey

*comel = comey

*jalan = jaley

* buang = buwey

* pisang = pisey

* rambutan = moktey

hahaha..senang kan..pas2 kalau yg perkataan ade "ng" kat belakang tuh ade sesetengah perkataan die di buang "ng" nye..

contoh perkataan: 

*  bengang = bengo

* mengandung = ngando

* jiwang = jiwo

* belakang = belakey

* depan = depey

* bawang = bawey

* orang = oghey

miahahaha..senang bukan...okela ye..setakat nie je la cikgi leh ajar..kalau nak blaja banyak2 meh cni jumpe depan2..wahahaha..selamat mencube dan slamat beramal...wahahhaa =p

6 budak comel gatal tangan:

Fakhrul1409 said...

Bagus nih Nick! Hehhehe...boleh wak tusyen loghat kelate gini nih..hahaha

n!cK said...

fakhrul: ahahaha..sajo jah buat utk isi mase lapang..lalala:P

Eel said...

hoho~
thanks sebab buat entri ni, baik untuk rujukan sy sebab housemate sume kecek kelate~

n!cK said...

eel: wakaka..bgos2!! ade jugak pekdahnye entry neh kan..ngaaa~~~

Halimatun Sa'adiah said...

kemme org perak buang ng..
hehehheeee

n!cK said...

matun: eak??hehehhee

 

..Miz Diary.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea